Linda Wibe Namsvatn

Bookmark and Share

Dalane SK har inngått samarbeidsavtale med Linda Wibe Namsvatn fra Grimstad. Linda skal ha tett oppfølging av 3 juniorer: Fredrik Dversnes, Markus Kristiansen og Karen Johanne Sandsmark. Til juniorgruppen 14-16år utarbeider hun periodeplaner som følges opp lokalt i klubben. Juniorgruppen vil ha samlinger med Linda ca. annen hver måned.

For seniorene har hun utarbeidet nytt spinningprogram, styrkeprogram og uke/periodeplan for de som ønsker å trene 3 til 5 dager i uken. Når første periode(nov,des og jan) er over vil hun utarbeide en ny periode for klubben som bygger på den første. Disse programmene er nå lagt ut på nettsiden under treningsprogrammer: http://www.dalanesk.no/treningsprogrammer/

Utover dette vil hun kunne sette opp treningsprogrammer som er rettet inn mot spesifikt ritt som klubben ønsker å satse på. Linda kan også holde foredrag og hjelpe med laktat-testing dersom klubben ønsker dette.

Dalane SK sin kontaktperson mot Linda er Lars Magne Larsen.

Har vedlagt et dokument med litt mer informasjon om Linda Wibe Namsvatn: Info om Linda

Breddeturen 29 nov

Bookmark and Share

16 stk møtte opp til lørdagsturen 29 nov. Tore Vehus ledet gjengen opp til Krossmoen, Eigestad, Tengesdal, Ege, Hellviksveien.

10805650_10152481501445233_7829093755570927233_n

Foto: Lillian Løyning

Best uten dop

Bookmark and Share

Kjekt det ble bra oppmøte på seminaret i Egersund Kino 27 november med lege/trener Stein Ørn. Stein var selv positiv overrasket at så mange hadde møtt opp, og han uttrykte taknemlighet for å bli invitert til en slik kveld. Stein nevnte også at det er viktig for fremtiden at klubber kan samarbeide på visse felt (som dette seminaret), det vil alle dra god nytte av. Kvelden ble innledet av Spinn som presenterte nyheter av sykler og bekledning. For de som vurderer ny sykkel til neste sesong så vil klubbtilbudet fra Spinn Sandnes gjelde ut året. Stein Ørn holdt deretter 2 timers foredrag der første del handlet om suksesshistorien til Alexander Kristoff. Stein gjennomgikk viktige faktorer i treningsarbeidet som har vært avgjørende for hans suksess, og hvordan det var mulig for Norge å slå stornasjon som Storbritania under OL der Kristoff fikk en historisk bronsjemedalje. Stein holdt en rød tråd gjennom seminaret og på en fin måte dro inn elementer hvordan vi på mosjonistnivå kan bli bedre syklister. Tusen takk til Stein Ørn for et lærerikt foredrag som inneholdt blandt annet følgende tema:

  • Sette seg et mål hva man vil med treningsarbeidet. Over tid vil resultatene komme.
  • Hvis alle treningsøktene er med samme intensitet (rolige/halvrolige turer), så vil fremgangen etter hvert flate ut. Hvis målet er å forbedre seg så må turene varieres med hardøkter og rolige økter. Restitusjonsfasen etter hardøktene er særdeles viktig.
  • Ikke tren hardøkter dersom man ikke er restituert. Dersom kroppen ikke er restituert vil en hardøkt bare bryte kroppen ytterlig ned og treningen vil ikke ha noen effekt.
  • Styrketrening er viktig, mye viktigere enn mange tror. Men dersom styrkeøvelsene gjøres på feil måte har den ikke noen effekt dersom målet er å bli bedre syklist. Styrketrening som utøves feil kan også forårsake skader. Ta knebøy som eksempel: stå med smale ben (samme stilling som når man sitter på sykkel), ikke stå bredt.
  • Hvor mye trening man tåler? Ikke send juniorer på 14-15 år på 4-5-timers turer. Det har ingen hensikt!
  • Når sesongen er over, tren gjerne alternativt. Likevel bør man ikke slippe seg ned for mye sykkelmessig. Behold gjerne 1 hardøkt i uken før oppkjøringen begynner igjen.
  • Alternativ trening: innebandy, løping, bakkeløping er fine øvelser.
  • Langturene på sykkel er meget viktige! Hvis langturene skal inneholde noen innslag av harde drag så skal de tas i begynnelsen av treningen, ikke mot slutten.
  • Gjennomgang av kroppens oppbygging i forhold til fett og glukose sine funksjoner. Hvorfor man som syklist skal unngå lavkarbo.
  • Watt-trening: ikke bruk watt for å styre treningene. Watt bør brukes for å måle prestasjonen, for å følge med på fremgangen.
  • Viktig med kontinuitet i treningen. Har man ikke watt-utstyr, kan man måle seg med andre metoder for å se om man har fremgang. En viss distanse, en bakke osv.
  • Om man stagnerer så gjør man noe feil og noe i treningsarbeidet må korrigeres.
  • La treningsarbeidet og konkurranser bli en naturlig del av hverdagen. Nervøsitet/høye skuldre/dårlig søvn i forkant av konkurranser er elementer som trekker unødvendig energi.
  • Når det gjelder bruk av doping så har Stein en klar formening om dette rent faglig/medisinsk: At det er mulig å bli like god om ikke bare bedre syklist uten bruk av doping.

Se også nrk-artikkel fra juli 2014: http://www.nrk.no/sport/slik-har-kristoff-trent-1.11837560

IMG_0700

Nye medlemmer

Bookmark and Share

DSK har fått 2 nye medlemmer, Anne Lise Vassvik (Hellvik) og Maria Talette S Ellingsen (Egersund). Vi håper de vil trives med oss i klubben!

Bra oppmøte på lørdagstreningene

Bookmark and Share

Det er bra oppmøte på breddeturene på lørdagene, til tross for surt og kaldt vær!

1495513_10152433189770233_9130826971815062844_n

1 november – Lilian ledet turen over til Vikeså og over Kløgetvedt.

2014-11-08 15.18.19

8 november – Bjørn Arild ledet turen til Bjerkreim, via Berse over til Tveida.

Dugnad i Horve

Bookmark and Share

Rundt 18 stk ble med på dugnad i Horve 25 oktober, løypa begynner å bli virkelig bra nå! Tanken er at dette skal bli en løype åpen for alle: turgåing, løping, ski og sykling. DSK tar også sikte på å arrangere fremtidige klubbmesterskap i disse terrengløypene.

10389333_613708068740403_6358978315663461247_n 10710628_613708002073743_4299873253016074221_n