Kvalitet i treningsarbeidet!

Bookmark and Share

lindaHer er noen ord fra Linda Wibe Namsvatn om treningsperioden vi er inne i nå, hvorfor vi trener som vi gjør og hva som er viktig i perioden.

Det er hele tiden målet som styrer hvilken type trening man bør gjøre. I denne perioden er det veldig viktig å holde igjen på intervall-økter og være ekstra nøye på at de rolige turene blir rolig nok. Er alt for mange som blir for ivrige og trener intervallene for harde og i tillegg trener langturene for harde. Jeg anbefaler dere alle å være tålmodige og trene mest i sone 3 på intervallene, lukte litt innom sone 4 er ok. Hold dere i sone1 mellom intervall-dagene, men det er lov å lukte innom sone 2 i helgene, men bare en av dagene. Som Atle Kvålsvoll skriver i artikkelen sin, er det ikke de som trener mest som blir best. Sykkel er en hard og tidskrevende idrett hvor stikkordet mitt er å være tålmodig, tenke variasjon og progresjon i alt man gjør.

Atle Kvålsvoll sin artikkel: http://www.avantas.no/nyheter/glem-4-x-4-tenk-kvalitet-i-all-trening

 

Klubbtøy for 2015-sesongen

Bookmark and Share

IMG_5736

Til DSK-medlemmer:

Til de som trenger nytt klubbtøy til 2015-sesongen: nå er tiden inne for å gjøre bestillingen. Nytt for året blir at den enkelte foretar bestilling/betaling direkte med Racingdepot via nettbutikk. Legg merke til at nettbutikken vil være åpen i en begrenset periode, fra og med 14 januar og stenges 28 januar klokken 9. Bestilt klubbtøy vil bli levert innen Pretour Dalane i april. Prisene på nettbutikken er subsidiert. Her er link til nettbutikken: http://dalanesk.racingdepot.no/produkter.html

Eventuelle spørsmål angående nettbutikken rettes til Jesper Gejl Hansen på Racing Depot. Mail: Jesper.Gejl@racingdepot.no. Tlf: 415 33 979.

NYHETER:

  • Ny bukse med bedre padding og seler.
  • Ny jakke med DSK og Nordsjørittet sin logo. Tynnere enn den røde vinterjakken m/hette, men veldig bra og lett. Vindstopp i front og ermer, og pustende bak. ANBEFALES.
  • Ny vest med vindavisende front og mesh bak. Åpning for lommer bak. ANBEFALES

LITT OM KLUBBTØY SOM FINNES PÅ EGET LAGER:

Siden vi nå har nettbutikk og G-SPORT sårt trenger mer hylleplass, har vi flyttet alt lagerført tøy til det nye klubbhuset på Lagård. Det som er igjen av kampdraktene (kort sommerbukse/trøye) er små og store størrelser til kr 200,- pr stk. Tempodrakten finnes i alle størrelser utenom S for den pene sum av kr 250,-. Ellers har vi rød vinterjakke med hette i alle størrelser utenom XXXXL. Det finnes mer enn nok av løse armer, løse ben, skotrekk, regnjakke, lange hansker (meget bra) og ny type korte hansker.

Liste over tilgjengelige lagerført klubbtøy: DSK klubbtøy lagerførte artikler

Hvor mye som er på lager over de forskjellige artikler: Varelager DSK klubbtøy Januar 2015

Kontaktperson dersom spørsmål om klubbtøy generelt er materialforvalter i DSK: May Didriksen. E-post: may.did@hotmail.com. Mobil: 464 11 775.

Bilder fra nytt klubblokale

Bookmark and Share

Som kjent så har DSK over flere år vært på utkikk etter nytt klubbhus som erstatning for lageret på Slettebø. Det har ikke lykkes å få til en avtale med Eigersund kommune om leie/kjøp av noe på Slettebø. Andre lokaler er vurdert, og vi fikk et tips om at det var ledige lokaler hos Egersund Racketklubb. Nå har vi inngått en leieavtale med Rackettklubben fra 01.12.2014, og nå er alt utstyr flyttet over. Første styremøte hadde vi 8.desember, men den offisielle åpningen var lørdag 20.desember med grøt og gløgg etter årets siste breddetur. Her er bilder fra det nye klubblokalet på Lagård:

IMG_0749

IMG_0745
IMG_0746
IMG_0744
IMG_0743

Linda Wibe Namsvatn

Bookmark and Share

Dalane SK har inngått samarbeidsavtale med Linda Wibe Namsvatn fra Grimstad. Linda skal ha tett oppfølging av 3 juniorer: Fredrik Dversnes, Markus Kristiansen og Karen Johanne Sandsmark. Til juniorgruppen 14-16år utarbeider hun periodeplaner som følges opp lokalt i klubben. Juniorgruppen vil ha samlinger med Linda ca. annen hver måned.

For seniorene har hun utarbeidet nytt spinningprogram, styrkeprogram og uke/periodeplan for de som ønsker å trene 3 til 5 dager i uken. Når første periode(nov,des og jan) er over vil hun utarbeide en ny periode for klubben som bygger på den første. Disse programmene er nå lagt ut på nettsiden under treningsprogrammer: http://www.dalanesk.no/treningsprogrammer/

Utover dette vil hun kunne sette opp treningsprogrammer som er rettet inn mot spesifikt ritt som klubben ønsker å satse på. Linda kan også holde foredrag og hjelpe med laktat-testing dersom klubben ønsker dette.

Dalane SK sin kontaktperson mot Linda er Lars Magne Larsen.

Har vedlagt et dokument med litt mer informasjon om Linda Wibe Namsvatn: Info om Linda

Breddeturen 29 nov

Bookmark and Share

16 stk møtte opp til lørdagsturen 29 nov. Tore Vehus ledet gjengen opp til Krossmoen, Eigestad, Tengesdal, Ege, Hellviksveien.

10805650_10152481501445233_7829093755570927233_n

Foto: Lillian Løyning

Best uten dop

Bookmark and Share

Kjekt det ble bra oppmøte på seminaret i Egersund Kino 27 november med lege/trener Stein Ørn. Stein var selv positiv overrasket at så mange hadde møtt opp, og han uttrykte taknemlighet for å bli invitert til en slik kveld. Stein nevnte også at det er viktig for fremtiden at klubber kan samarbeide på visse felt (som dette seminaret), det vil alle dra god nytte av. Kvelden ble innledet av Spinn som presenterte nyheter av sykler og bekledning. For de som vurderer ny sykkel til neste sesong så vil klubbtilbudet fra Spinn Sandnes gjelde ut året. Stein Ørn holdt deretter 2 timers foredrag der første del handlet om suksesshistorien til Alexander Kristoff. Stein gjennomgikk viktige faktorer i treningsarbeidet som har vært avgjørende for hans suksess, og hvordan det var mulig for Norge å slå stornasjon som Storbritania under OL der Kristoff fikk en historisk bronsjemedalje. Stein holdt en rød tråd gjennom seminaret og på en fin måte dro inn elementer hvordan vi på mosjonistnivå kan bli bedre syklister. Tusen takk til Stein Ørn for et lærerikt foredrag som inneholdt blandt annet følgende tema:

  • Sette seg et mål hva man vil med treningsarbeidet. Over tid vil resultatene komme.
  • Hvis alle treningsøktene er med samme intensitet (rolige/halvrolige turer), så vil fremgangen etter hvert flate ut. Hvis målet er å forbedre seg så må turene varieres med hardøkter og rolige økter. Restitusjonsfasen etter hardøktene er særdeles viktig.
  • Ikke tren hardøkter dersom man ikke er restituert. Dersom kroppen ikke er restituert vil en hardøkt bare bryte kroppen ytterlig ned og treningen vil ikke ha noen effekt.
  • Styrketrening er viktig, mye viktigere enn mange tror. Men dersom styrkeøvelsene gjøres på feil måte har den ikke noen effekt dersom målet er å bli bedre syklist. Styrketrening som utøves feil kan også forårsake skader. Ta knebøy som eksempel: stå med smale ben (samme stilling som når man sitter på sykkel), ikke stå bredt.
  • Hvor mye trening man tåler? Ikke send juniorer på 14-15 år på 4-5-timers turer. Det har ingen hensikt!
  • Når sesongen er over, tren gjerne alternativt. Likevel bør man ikke slippe seg ned for mye sykkelmessig. Behold gjerne 1 hardøkt i uken før oppkjøringen begynner igjen.
  • Alternativ trening: innebandy, løping, bakkeløping er fine øvelser.
  • Langturene på sykkel er meget viktige! Hvis langturene skal inneholde noen innslag av harde drag så skal de tas i begynnelsen av treningen, ikke mot slutten.
  • Gjennomgang av kroppens oppbygging i forhold til fett og glukose sine funksjoner. Hvorfor man som syklist skal unngå lavkarbo.
  • Watt-trening: ikke bruk watt for å styre treningene. Watt bør brukes for å måle prestasjonen, for å følge med på fremgangen.
  • Viktig med kontinuitet i treningen. Har man ikke watt-utstyr, kan man måle seg med andre metoder for å se om man har fremgang. En viss distanse, en bakke osv.
  • Om man stagnerer så gjør man noe feil og noe i treningsarbeidet må korrigeres.
  • La treningsarbeidet og konkurranser bli en naturlig del av hverdagen. Nervøsitet/høye skuldre/dårlig søvn i forkant av konkurranser er elementer som trekker unødvendig energi.
  • Når det gjelder bruk av doping så har Stein en klar formening om dette rent faglig/medisinsk: At det er mulig å bli like god om ikke bare bedre syklist uten bruk av doping.

Se også nrk-artikkel fra juli 2014: http://www.nrk.no/sport/slik-har-kristoff-trent-1.11837560

IMG_0700

Nye medlemmer

Bookmark and Share

DSK har fått 2 nye medlemmer, Anne Lise Vassvik (Hellvik) og Maria Talette S Ellingsen (Egersund). Vi håper de vil trives med oss i klubben!