DSK´s PÅSKEKARUSELL PÅ STRAVA

Da har vi gleden av å presentere nyskapningen DSK Påskekarusell i detaljer. Påskekarusellen består av 3 etapper eller såkalte segmenter. Formålet er å motivere og engasjere klubbens medlemmer i en tid hvor vår organiserte trening er lagt i bero. Alle 3 etapper går på veier som er godt kjent for de fleste av klubbens medlemmer. Vi har imidlertid forsøkt å beskrive etappene ganske detaljert for også å tilrettelegge for personer som ikke er medlem av klubben.

Påskekarusellen er ikke en konkurranse. Det er selvsagt lovlig å sykle så fort (eller sakte) dere vil, men vi har fokus på deltagelse. Det trekkes 3 deltagerpremier blant dem som har fullført alle 3 etappene. Det er altså ingen premiering av beste tid. Tiden du bruker registreres imidlertid i Strava.

Karusellen er åpen for alle – også syklister som ikke er medlem av klubben. Vi oppfordrer klubbens medlemmer til å motivere andre til å delta. Vi stiller heller ikke krav til en bestemt type sykkel så lenge den er pedaldrevet.

Vi ønsker at dere sykler etappene solo med  minimum 50 meters avstand til andre syklister. Dette er for å ligge godt innenfor begrensingene som er lagt på organisert idrett, men også fordi vi ønsker å gi dere en utfordring som bryter med den vanlige måten mange sykler på. Hvis dere velger å presse dere litt, får dere gjennom disse etappene svært gode treningsøkter, og det er fullt mulig å sammenligne tider med sykkelvenner selv om dere ikke sykler fysisk sammen.

Det er selvsagt mulig å sykle flere sammen så lenge dere holder avstand på 50 meter. Men ikke flere enn 5 personer i samme følge.

Unntaket fra 50 meters regelen er familiemedlemmer fra samme husstand.

Alle 3 etapper må fullføres fra nå av og innen kl. 24.00 onsdag 15. april. Dere velger selv når dere sykler og i hvilken rekkefølge etappene gjennomføres. Det er også mulig å ta flere etapper på samme dag hvis noen er ekstra ivrige, og selvsagt kan dere sykle etappene flere ganger i perioden. Etappen må dog sykles i riktig retning. Sykler dere motsatt vei, vil ikke etappen bli registrert i Strava.

Hvordan starter du og gjennomfører en etappe?

Forutsetningen for å delta er at du har en Strava konto og en treningscomputer med GPS eller en smarttelefon. Først må du starte treningscomputeren din (som er koblet mot Strava) eller treningsapp på smart-telefon. Det gjør du når du starter turen hjemme. Så er det bare å sykle. Når du passerer punktet som markerer start på etappen registrerer dette. Hvis du sykler etappen slik den er lagt inn vil GPS signalene kontrollere at du følger etappen og den fullfører etappen i Strava når du passerer målpunktet. Altså veldig enkelt!

Dersom noen trenger hjelp med å komme på Strava,  kan dere kontakte:

Øystein Jørgensborg, tel 47 37 91 84, e-post: oystein.jorgensborg@gmail.com

Ulf Tjåland, tel 98 47 53 08, e-post: ulf@squeezy.no

Her er årets Påskekarusell etapper:

1. Etappe. Lygre – Åvendal – Nesvåg – Hauge – Dalane – Lygre (53,2 km

Etappens lengde: 53,2 Km

Estimert tidsbruK: 1:45 – 2:30

I Strava er segmentet benevnt DSK Påskekarusell #1 – Lygre – Nesvåg – Haua – Lygre

Etappen begynner like etter at du passerer avkjørselen til Coop Extra i Årstaddalen fra byen. Du følger R44 sørover til Åvendal (ca 12,5 km) og tar til høyre i avkjørelsen på Åvendal hvor det står merket til Birkeland. Nå starter for mange det morsomste partiet på etappen. Først noen km med lettsyklet stigning opp til Birkeland, og deretter flotte og raske partier hvor du stedvis sykler parallelt med Nordsjøen og så nærme at du merker sjøsprøyten fra havet. Du kommer ned til idylliske Nesvåg og fortsetter videre til til Rekefjord. Etter at du har passert bebyggelsen på vestsiden av Rekefjord og krysset den lille broen innerst, svinger du 90 grader mot Hauge sentrum. Du sykler opp en bakke og får en utforkjøring etter bakketopp. Når du kommer ned på flaten, svinger du igjen 90 grader og inn på veien mot Hauge sentrum. Du fortsetter gjennom sentrum og holder hele tiden mot venstre slik at du kommer ut på R44 like ved Kiwi. Nå er det bare å svinge ut på R44 og følge denne 22 km til du igjen passerer innkjørelsen til Extra i Årstaddalen.

Underlag: Fin asfalt med unntak av et par korte gruspartier mellom Åvendal og Birkeland. Gruspartiene kan fint sykles på landeveissykkel hvis du er litt forsiktig. Ellers er det en del ferister mellom Åvendal og Rekefjord

Velegnet for alle typer sykkel.

2. Etappe.  Lygre – Hålandsdalen – Omdal – Vindturbinene – Koldal – Nodland – Toppen av Koldalsbakken

Etappens lengde:             29,3 km

Estimert tidsbruk:            1:15 – 1:55

I Strava er segmentet benevnt DSK Påskekarusell #2 – via Hålandsdalen, Omdal, Nodland

Etappen begynner rett etter Coop Extra i Årstaddalen – samme sted som første etappe. Du sykler Riksvei 44 sørover langs Lygrefjorden. Etter at du har passert avkjørselen til Dyrnes, svinger du til venstre opp mot Åse (etter ca 3,5 km sykling). Etter få meter svinger du til venstre igjen og inn på Hålandsveien. Nå er du på grus. Du sykler opp Hålandsdalen ca 1,7 km før du svinger inn på Hegdalsveien. Du sykler kun ca 100 meter før du svinger til høyre inn på Omdalsveien. Du følger Omdalsveien ca 2 km. Det går jevnt oppover, og på toppen svinger du til venstre inn i området til Egersund Vindkraftverk. Du skal nå følge grusveien gjennom anlegget. I starten går det oppover til du kommer på toppen som er etappens høyeste punkt (ca 245 moh). Etter dette går det hovedsakelig nedover til du igjen kommer ut på Hegdalsveien. Vær obs på at det ligger en del løs grus enkelte steder og kjør forsiktig. Rett før du kommer ut på Hegdalsveien er det en bom som kan komme brått på. Ro ned i god tid før bommen. Vel ute på Hegdalsveien sykler dere mot Koldal og passerer gårdene her før der går nedover mot Kydland. Etter 1km svinger dere 90 grader inn på Vind-Birkelandveien. Heretter er det for det meste bare å følge veien. Dere sykler rundt Lia-vatnet, passerer innkjørsel til Hellern, passerer innkjørsel til Vind-Birkeland og deretter kommer du inn på grusvei. Ved Nodland gård blir det asfalt igjen, og dere tar nå til venstre. Etter en liten stigning er det hovedsakelig nedover helt til toppen av Koldalsbakken. Dere passerer Horve og når dere kommer til Veshovda svinger dere til venstre. Toppen av Koldalsbakken er etappens endepunkt.

Underlag: Asfalt og grus.

Denne etappen bør sykles på terrengsykkel eller Hybrid sykkel med litt kraftige dekk. Det er den korteste etappen, men samtidig den mest kuperte

3. Etappe.  Eie – Tengedal – Kløgetvedt – Vikeså – Bjerkreim – Tengesdal – Eie

Etappens lengde:             47,6 km

Estimert tidsbruk:            1:25 – 2:05

I Strava er segmentet benevnt Rundt kløgetvedt

Etappen begynner i nedoverbakken ved Puls treningssenter. Du følger R44 til Tengs og svinger 90 grader mot høyre etter elven og inn på veien mot Bjerkreim. Du følger veien opp mot E39. 200 m før E39 svinger du inn på veien mot Bjerkreim. Du følger den i noen hundre meter til du kommer til en liten bakke. Når du nærmer deg toppen av bakken, svinger du inn på veien mot Kløgetvedt tunet og Ognedal (Heiaveien). Nå følger et parti på ca 2 km med kraftig stigning. Her er det mulig å få pulsen opp hvis du ønsker det. Når du er på toppen (175moh), møter du et raskt og lett parti. Etter 2 km kommer du til et kryss i bunnen av en bakke. Her svinger du 90 grader til høyre mot Vikeså. Det står tydelig skiltet mot Vikeså. Etter et kort flatt parti begynner de siste stigningene før du er på etappens høyest punkt (215 moh), og du kan slippe deg utfor ned til Vikeså Sentrum. I nedre del av utforkjøringen mot  Vikeså var det en del grus i veien og vær derfor obs her. Når du kommer til Vikeså, må du krysse E39. Vær forsiktig! Du sykler mellom Uninor og Felleskjøp bygget og så sørover gjennom Essostasjonen og inn gang og sykkestien. Du sykler nå parallelt med E39 til du kommer ut på veien som går om Gjedrem og Holmen. Du tar til venstre inn på denne og sykler mot Bjerkreim sentrum. Du passerer Bjerkreim sentrum og kommer etter hvert til krysset hvor du svingte av mot Kløgetvedt/Ognedal. Herfra og inn sykler du samme trase som du fulgte motsatt vei – helt til du passerer Puls Treningssenter. Da er etappen over.

Underlag: Fin asfalt. Noen ferister rundt Kløgetvedt. Gang og sykkelsti etter Vikeså. Normalt lite trafikk på denne, men vis hensyn.

Vi legger ut en egen invitasjon til Karusellen på Facebook. Dere kan delta i Påskekarusellen uten å registrere dere via Facebook, men det er nyttig å ha litt oversikt. Derfor fint om dere bruker invitasjonen og melder dere på. Hvis dere ikke melder dere på via Facebook invitasjon, kan dere sende mail til post@dalanesk.no